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SENATOR SMITH: Was the knowledge of the sinking of the Titanic that was in your possession communicated by you to your company in Liverpool or to your offices in New York on the journey from the place of the collision to New York?
MR. ISMAY: Yes, sir. I sent the message on Monday morning, very shortly after I got on board the Carpathia. The captain came down to me and said, "Don't you think, sir, you had better send a message to New York, telling them about this accident?" I said, "Yes." I wrote it out on a slip of paper, and I turned to the commander of the Carpathia and I said, "Captain, do you think that is all I can tell them?" He said, "Yes." Then he took it away from the room. . . .
SENATOR SMITH: Some little confusion has arisen over your statement in your testimony as to the number of revolutions made by the Titanic. I understood you to say that at certain times she made 70 revolutions, at another time 75, and, finally, 80. Am I incorrect?
MR. ISMAY: Yes, sir; I do not think I said that. If I did, I had no intention of doing so.
SENATOR SMITH: How would you wish to be understood on that matter?
MR. ISMAY: My recollection is that between Southampton and Cherbourg we ran at 60 revolutions, from Cherbourg to Queenstown at 70 revolutions, and when we left Queenstown we were running at 72 revolutions, and I believe that the ship was worked up to 75 revolutions, but I really have no accurate knowledge of that.
SENATOR SMITH: How many knots per hour would that indicate at her maximum speed?
MR. ISMAY: I could not tell you that, sir.
SENATOR SMITH: How many knots per hour?
MR. ISMAY: The whole thing has been absolutely worked out.
SENATOR SMITH: But you yourself are unable to answer?
MR. ISMAY: Yes; that has all been worked out, the speed of the ship has been worked out at a certain number of revolutions. Her speed would depend absolutely on the slip, as I understand. SENATOR SMITH: Was she running at her maximum speed at the time she was making 75 revolutions?

LE SÉNATEUR SMITH : La connaissance du naufrage du Titanic que vous aviez en votre possession a-t-elle été communiquée à votre entreprise à Liverpool ou à vos bureaux à New York au cours du voyage entre le lieu de la collision et New York?
M. ISMAY : Oui, monsieur. J’ai envoyé le message lundi matin, peu après mon arrivée à bord du Carpathia. Le capitaine est venu me voir et m’a dit : « Ne pensez-vous pas, monsieur, que vous feriez mieux d’envoyer un message à New York pour leur parler de cet accident? » J’ai dit : «Oui.» Je l’ai écrit sur un bout de papier, et je me suis tourné vers le commandant du Carpathia et j’ai dit : «Capitaine, pensez-vous que c’est tout ce que je peux leur dire?» Il a répondu : « Oui. » Puis, il l’a pris et sorti.
LE SÉNATEUR SMITH : Votre déclaration dans votre témoignage sur le nombre de révolutions du Titanic a suscité peu de confusion. Je vous ai entendu dire qu’à certains moments, il a fait 70 révolutions, à un autre moment 75, et enfin 80. Est-ce que je me trompe?
M. ISMAY : Oui, monsieur; je ne pense pas avoir dit cela. Si c’était le cas, je n’avais pas l’intention de le faire.
LE SÉNATEUR SMITH : Comment voudriez-vous être compris à ce sujet?
M. ISMAY : Si je me souviens bien, entre Southampton et Cherbourg, nous avons effectué 60 tours, entre Cherbourg et Queenstown, 70 tours, et lorsque nous avons quitté Queenstown, nous avons effectué 72 tours, et je crois que le navire a fonctionné jusqu’à 75 tours, Mais je n’en sais rien.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien de nœuds à l’heure cela indiquerait-il à sa vitesse maximale?
M. ISMAY : Je ne pourrais pas vous le dire, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien de nœuds à l’heure?
M. ISMAY : Tout cela a été absolument réglé.
LE SÉNATEUR SMITH : Mais vous n’êtes pas en mesure de répondre vous-même?
M. ISMAY : Oui, tout cela a été réglé, la vitesse du navire a été déterminée à un certain nombre de révolutions. Si j’ai bien compris, sa vitesse dépendrait absolument du navire. LE SÉNATEUR SMITH : Est-ce qu’il naviguait à sa vitesse maximale au moment où il faisait 75 tours?

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